VSTUP DÍTĚTE DO MŠ
Vstup do mateřské školy je velkým mezníkem v životě člověka. Dítě se poprvé ocitá ve
společnosti, kde nemá rodiče. Dítě si poprvé začíná tvořit kamarády samo dle vlastního
zájmu.
KDY JE VHODNÉ, ABY DÍTĚ NASTOUPILO DO MŠ?
Za nejideálnější věk nástupu z vývojového hlediska je považován třetí rok života dítěte, ale je
to individuální. O nástupu dítěte do MŠ by se mělo uvažovat v době, kdy dítě začíná
vyhledávat nové podněty, činnosti, nové kamarády (ne pouze rodiče) a touží objevovat.
Prostředí mateřské školy je obrovským zdrojem inspirace pro nová poznání, objevování a
komplexní rozvoj dítěte.
CO BY MĚLO DÍTĚ PŘED NÁSTUPEM DO MŠ UMĚT?
Dítěti ulehčíte zvykání na MŠ, pokud ho povedete k samostatnosti a zvládání sebeobsluhy.
Paní učitelka Vašemu dítěti ochotně pomůže, ale Vaše dítě bude klidnější a sebejistější, pokud
bude stejně šikovné jako ostatní kamarádi a bude umět:
■ obouvat a zouvat bačkory a boty (tkaničky zaváže učitelka)
■ poznat si své oblečení (i tak vše dítěti podepište jako prevenci záměny a ztráty)
■ oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (zpočátku nedávejte dítěti příliš složité
oblečení, se kterým si nemůže samo poradit). Umožněte dítěti zažívat pocit úspěchu -
JÁ UŽ TO TAKÉ UMÍM SÁM !
■ zvládat chůzi po schodech
■ samo se najíst lžící, pít ze skleničky
■ umývat si ruce mýdlem, utírat do ručníku, ovládat kohoutek, pákovou baterii
■ používat kapesník, vysmrkat se
■ používat toaletu (postupně učte děti používat toaletní papír)
■ být schopno a zvyklo chodit na procházky
■ být schopno se dorozumět a říct si o pomoc
Postupně zvykejte dítě na spánek bez plenek, ve školce je již nepoužíváme!
Oblečení a věci do školky připravujte s dítětem společně - dítě si bude snadněji pamatovat a
vše své poznávat. Ukazujte mu, kam jeho věci v šatně nebo ve třídě ukládáte. Pokud to
zvládne, nechte jej, aby si vše uložilo samo.
PROSÍME, BERTE NA VĚDOMÍ, ŽE ČÍM VÍCE BUDE DÍTĚ SAMOSTATNÉ, TÍM
LEHČÍ BUDE PRO NĚJ START.
JAK BY RODIČE MĚLI MOTIVOVAT DÍTĚ PŘED VSTUPEM DO MŠ?
Povídejte si s dítětem, jaké to v mateřské škole bude, co příjemného bude prožívat společně s
dětmi a paní učitelkou, kolik nových kamarádů si najde, co vše se naučí apod. Je potřebné
poskytnout dítěti dostatek informací, aby se zbytečně neobávalo neznámého. O školce doma
mluvte hezky.
Co by rozhodně nemělo doma zaznít:
- "No počkej, ve školce, tam budeš muset....jak to nebudeš umět, děti se Ti ve školce
budou smát...."
- “Paní učitelka si tě srovná!”
- “Ve školce se musí všechno sníst!”
"Nestrašte" své dítě mateřskou školou! Dítě by vnímalo mateřskou školu negativně,
vytvářelo si zbytečnou bariéru.
Taky by ale nemělo zaznít:
- “Ve školce to bude všechno moc krásné, všichni budou na tebe moc hodní a tobě se
tam bude rozhodně moc líbit!”
- “Ve školce si budeš jen hrát a můžeš si půjčit všechny hračky!”
- “Ve školce vaří samé dobrůtky a všechno ti bude chutnat!”
- “Paní učitelka si tam jenom s tebou bude pořád hrát!”
Dítěti usnadníte adaptační období, když k němu budete upřímní a nebudete jej strašit ani
vychvalovat školku do nebes. Proč nevychvalovat školku do nebes? Dítě hned první den
zjistí, že mu třeba nějaké jídlo nechutná nebo že zrovna paní učitelka si nehrála jen s ním. A
ztratí v tu chvílí k vám důvěru.
Jak tedy na správnou motivaci? Na co dítě připravovat:
- Jak dlouho ve školce bude a z jakého důvodu ve školce bude.
- Ujistěte dítě, že ve školce není "odloženo", ale že víte, že mu ve školce bude dobře.
- Ve třídě bude s dalšími 25 dětmi a že si určitě mezi nimi najde kamaráda.
- Ve školce budou paní učitelky, které se budou věnovat všem dětem, ale když s něčím
bude potřebovat pomoct, tak ať za paní učitelkou přijde a paní učitelka mu ráda
pomůže.
- Ve školce kromě hraní se také naučí spoustu nových věcí.
- Hračky ve školce si děti půjčují.
- Ve školce se jí svačinky a obědy, i když to jídlo bude vypadat jinak než doma, tak se
ochutná. Něco dítěti bude chutnat více a něco méně, to je přirozené.
ADAPTACE V MŠ
Adaptace slouží k tomu, aby dítě získalo důvěru k novému prostředí a k novým lidem.
- Rodiče by měli být se svými dětmi tak dlouho v MŠ, dokud dítě není schopno se s
nimi samo rozloučit.
- První týdny/dny má rodič možnost být se svým dítětem v mateřské škole, jak dlouho
uzná za vhodné.
- Pro adaptaci se doporučuje následující postup:
1. Prvních pár dní být s dítětem v MŠ na krátký čas např. do svačinky.
2. Postupně dobu prodlužovat do vycházky či do oběda.
3. Zkracovat vaši přítomnost v MŠ (odejít před obědem/před vycházkou,...)
4. Po pár minutách ráno ve třídě hned se rozloučit a odejít.
5. A adaptace bude úspěšně dokončena. :)
Ovšem adaptace má několik podmínek, aby vše fungovalo, tak jak má:
- Dospělý je postupně jen v roli pozorovatele, aby si dítě postupně vytvořilo kontakt s
paní učitelkou a s jinými dětmi.
- Dospělý se nezapojuje do aktivit (pokud to není nezbytně nutné), jen sedí, dívá se a
vytváří v dítěti jisotu bezpečného prostředí.
- Dospělý nevytváří vlastní pravidla pro dítě. Všichni mají stejné pravidla, které
nastavují paní učitelky.
- Dospělý nenosí z domů žádné jídlo ani pití pro dítě. Dítě si postupně musí zvyknout
na školkovou stravu.
- Dospělý dítěti nelže.
- Dospělý neodchází ze třídy bez rozloučení s dítětem a bez domluvy s paní učitelkou.
Jak dlouho adaptace trvá?
- Pokud dítě, které se do MŠ těší, zvládá výše vypsané sebeobslužné činnosti a dospělí
jsou k němu upřímní. A dítě si je jisto, že v MŠ vše zvládne a že ve školce nezůstane
navždy. Tak adaptace trvá jen pár dní.
- U dětí citlivějších může trvat pár týdnů.
- U dětí, které nejsou připraveny na mateřskou školu, tak adaptace trvá i několik
měsíců.
Pokud dítě panicky pláče, zalyká se a utíká ze třídy, i přes to rodič chce odejít. Tak tento
postup mateřská škola zakazuje z následujících důvodů:
- Dítě je tak ohroženo jak po psychické tak fyzické stránce, což mateřská škola podle
školského řádu nedovoluje.
- Učitelka nemá prostor, když zodpovídá za 26 dětí, chytat jedno dítě po školce.
Co do školky nezapomenout:
(veškeré věci si podepište nebo označte)
- oblečení do třídy
- oblečení na venek (které se může ušpinit)
- papuče
- hrneček (nejlépe plastový)
- oblíbeného plyšáka
- děti s dlouhými vlasy - hřebínek a gumičky
Tipy pro rodiče od rodičů, jejichž dítě zvládlo adaptaci bez větších problému:
- “Mluvili jsme s ním o školce celé léto, často jsme si doma na školku hráli.”
- “Na školku jsme se chodili dívat. Stáli jsme před školkou a ujišťovala jsem jej a
ukazovala mu, že všechny děti si vždycky vyzvednout rodiče.”
- “Když měla školka otevřenou zahradu nebo den otevřených dveří, tak jsme se chodili
dívat a na zahradu si hrát.”
- “Nakreslila jsem mu doma obrázky, jak jde režim ve školce, vytvořili jsme si takový
kalendář, aby pochopil, jak dlouho ve školce bude.”
- “Před tím než šla do školky, tak jsem ji nechala na hlídání i někomu jinému, než jsme
my rodiče, ať si zvykne i na jiné lidi.”
- “Při adaptaci mi pomohlo, že jsme se střídali s manželem, protože před manželem se
chtěla pochlubit, že už to zvládne sama, tak to šlo samo.”
- “Ukazovala jsem mu fotky z webových stránek, aby viděl, jaké aktivity bude ve
školce podnikat.”
- “Pomohli nám knížky: Velká kniha pro malé vypravěče, Albi tužka Denní činnosti,
První den ve školce.”
- “Nám nejvíce pomohla spolupráce se starším sourozencem - debaty, společná hra na
školku.”
- “Vždy jsem své dceři v klidu vysvětlila, kde půjde, s kým tam bude trávit čas (i mimo
školku). V podstatě od malička jsem k ní vždycky byla upřímná. Postupně jsme se
dopracovali k tomu, že se sama ptá a těší i na aktivity, kde bude bez rodičů, vždycky
ví, že se vrátím.”
- “Motivuji svou dceru i tím, že jí říkám, co budeme společně dělat, až se vrátím, ona se
tak těší a moc dobře si pamatuje, že pak půjdeme na koloběžku, na bazén, za
kamarádkou, na zmrzlinu, pro bonbónky,... “
- “Syna jsme připravili na školku tím stylem, že jsme mu přímo řekli jak to tam chodí.
Samozřejmě jsme na něj nechtěli vyhrknout vše najednou, takže jsme si o tom
povídali přes celé léto. Naštěstí to i syna zajímalo jak to ve školce chodí, takže o to víc
byl rád ,že si o tom povídáme.”
- “Mluvili jsme o tom: že si najde nové kamarády, že ve školce budou jiné hračky než
má doma, že budou chodit ven na procházky, na hřiště, na výlety, že se naučí nové
hry, nové věci, že před nástupem do školky si musí jít vybrat a koupit krásný batůžek,
papuče a hrneček, budou tam hodné paní učitelky, které si s dětmi rady hrají a učí je
novým věcem, bude mít svou skříňku, se svoji značkou, kde si bude dávat jen svoje
věci (s tím jsme mu vždy říkali, že se ale musí sám pěkně oblékat, protože i když paní
učitelky jsou hodně, tak mají jen dvě ruce a dětí bude hodně, samozřejmě když mu
něco nepůjde, paní učitelka pomůže).”
- “Taky jsme si povídali o tom: že o když mu něco nepůjde, nebo něco nebude umět že
to nevadí, že se to právě ve školce naučí, že tam budou mít svačinky a obědy, které
paní kuchařky připraví, že každý má svoji postýlku, a i přesto že postýlka je jiná než
doma (do postýlky si dá svoje oblíbené pyžamo a plyšáčka), tak jak doma všechno
říká mamince, se nemusí bát ve školce říct cokoliv paní učitelce.”
- “Připravovali jsme ho, že tam jsou záchodky a umyvadla pro malé děti a hlavně jsme
říkali, že si to tam prostě užije s dětmi a že vždy pro něho maminka/tatínek přijdou (a
pak nám může všechny svoje zážitky popovídat)”